شب آرزو :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

شب آرزو

  • ۹۱۸

امشب شب اجابت دعاست  شب آرزوهاست / خدایا... 

امشب، از هر کجای این دنیای بزرگ که در بزنی صاحب خانه برای استقبال می آیدبا طبقی از آرزوهایی کــه می خواهی، تو مختاری که هر چه خواهی آرزویش کنی و خدایت به هر آنچه که می‌گویی شنواتر از پیش منتظر است.
امشب می‌شود کوله‌بار دنیا را هر قدر هم سنگین باشد از شانه‌هایت پایین بکشی و دل کوچکت را به بیکران آسمان گره بزنی؛ پس از بزرگ، چیزهای کوچک نخواهیم... .
شب آرزوهاست؛ شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است و هر دعایی که آسمان می‌رود به ستاره‌ای تبدیل می‌شود و در پهنه آسمان می‌درخشد. بیا دعا کنیم برای رفع همه بیماری‌ها بخصوص بیماری کرونا که این روزها خیلی از مردم دنیا و بخصوص هموطن‌های خودمان را درگیر خودش کرده؛ دعا کنیم برای آن کودکی که در آن سوی پهناور زمین امشب را گرسنه خواهد خوابید. بیا از خدا بخواهیم رنج های آدمی را بکاهد و آرامش او را بیافزاید. بیا برای بیداری انسان در بین الطّلوعین شرق و غرب و انتظار برای صبح زمین دست به آسمان بلند کنیم. و از همه زیباتر، بیا از خدا بخواهیم نیمه شعبان امسال را با حجت بن الحسن جشن بگیریم.


معناشناسی لیله الرغائب
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه درماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نام گذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.
کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می باشد. بنابراین معنای اول «لیله الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به درخانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.
بنابر معنای دوم، «لیله الرغائب» یعنی شبی که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می گردند.

عظمت و ارزش لیله الرغائب
درباره فضیلت و ارزش و عظمت آن می¬توان دو جهت زیر را بیان کرد:
1) از این جهت که اصولا شب جمعه، خود دارای ویژگی و ارزش خاصی است و اعمال عبادی فراوانی در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات و عرض حاجات با قاضی الحاجات است.
2) ماه رجب اولین ماه از ماه های حرام (ماه های حرام عبارتند از: رجب، ذی القعده، ذی الحجه، محرم) و ماه خدا و هنگام عبادت و دعا و استغفار است و رحمت الهی در این ماه در حال ریزش و نزول است، به همین جهت این ماه را رجب الاصب گویند، چون «صب» به معنای ریختن است. پس لیله الرغائب، شرافت و ارزش شب جمعه و ماه رجب هردو را درخود جمع نموده و ارزشی دوچندان دارد.

اعمال شب لیله الرغائب
برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امکان و بلا مانع بودن - روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر"اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر "سبوح قدوس رب الملائکة والروح" گفته شود. در این جا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می‌رسد.
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: "کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: "ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی".
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود