ترامپ برای انتخابات برگ برنده جدیدی رو می کند :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

ترامپ برای انتخابات برگ برنده جدیدی رو می کند

  • ۷۰۹

 سناتورهای جمهوری‌خواه روز سه‌شنبه به وقت واشنگتن لایحه‌ای را ارایه دادند که به دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد، چین را به دلیل امتناع از همکاری در تحقیقات در مورد ویروس کرونا تحریم کند.

قانونی که سناتور لیندزی گراهام تحت عنوان مسوولیت کووید‌19 ارایه داده است. این لایحه به ترامپ مجوز می‌دهد اگر چین از همکاری در تحقیقات منشا ویروس کرونا امتناع و همکاری نکند تحت تحریم امریکا قرار گیرد.

این لایحه در کمیته قضایی مجلس سنا با ریاست لیندزی گراهام تنظیم شد و دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در این موضوع همکاری جدی با یکدیگر داشتند. راجر ویکر، سناتور جمهوری‌خواه ایالت می‌سی‌سی‌پی که در تدوین و ارایه این لایحه نقش عمده‌ای را ایفا کرده طی بیانیه‌ای عنوان کرد: حزب کمونیست چین کماکان از ارایه اطلاعات درخصوص نحوه شیوع کرونا خودداری می‌کند. این قانون به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد، اقداماتی متناسب را علیه چین انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که اتفاقی مشابه در آینده رخ ندهد.

براساس این طرح، رییس‌جمهور باید ظرف 60 روز گزارشی را درخصوص اقدامات چین در راستای همکاری با تحقیقات و اقداماتی برای جلوگیری از شیوع بیماری از سوی چین ارایه دهد. همچنین در این لایحه عنوان شده که باید تمام معترضان هنگ‌کنگی که پس از شیوع همه‌گیری کرونا دستگیر شدند، آزاد شوند.

این طرح به ترامپ اجازه می‌دهد حداقل دو مجازات قابل‌توجه انجام دهد که یکی از آنها شامل مسدود کردن دارایی مقام‌های خاص چینی، ممنوعیت سفر و ابطال ویزای برای شهروندان خاص چینی و ممنوعیت ارایه ویزای دانشجویی برای اتباع چینی می‌شود.

همچنین این تحریم‌ها می‌تواند شامل ممنوعیت همکاری موسسات مالی ایالات متحده با نهادهای تحت کنترل یا حمایت چینی نیز شود. این قانون همچنین باعث می‌شود تا چینی‌ها اجازه مالکیت اوراق بهادار در بورس امریکا را نداشته باشند. این تحریم‌ها تا زمانی که ترامپ گواهی دهد که چین در مورد تحقیقات ویروس کرونا همکاری داشته و بازارهای گوشت‌ تازه و روباز چینی نیز بسته شده است، ادامه خواهد یافت. این قانون همچنین سازمان غذا و داروی امریکا را موظف می‌کند که به کنگره گزارش دهد آیا صنعت داروسازی چین استانداردهای ایمنی در امریکا را رعایت می‌کند یا نه.

به نوشته «هیل» دولت ترامپ و متحدانش سعی دارند در بحث کرونا، چین را مقصر شیوع این ویروس اعلام کنند و از طرفی قصد دارند، ثابت کنند که چین در بحث اطلاعات اولیه این بیماری شفاف نبوده است.

براساس آخرین آماری که دانشگاه جان هاپکینز منتشر کرده تاکنون 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و نزدیک به 300 هزار نفر نیز جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند که نزدیک به 90 هزار نفر از آنها در امریکا بوده‌اند.

رویکرد جمهوری‌خواهان در راستای سیاسی کردن موضوع کرونا یک رویارویی جدی با چین است. ترامپ رویارویی با چین را بخشی از شانس خود برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر می‌بینید. به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها در مسیر مخالف، تلاش می‌کنند جلوی اجرایی‌سازی این پروژه جمهوری‌خواهان را بگیرند.

جیک سالیوان، مشاور جو بایدن نامزد حزب دموکرات در ماه نوامبر طی مصاحبه‌ای به رویترز گفت: کارزار بایدن در حال آماده‌سازی سیاست‌هایی در مورد چگونگی برخورد بهتر دولت آینده با چین است و نشان می‌دهد چگونه دونالد ترامپ برتری ژئوپلیتیک و اقتصادی امریکا نسبت به چین را تضعیف کرده است.

سالیوان که یکی از چندین مقام سابق دولت اوباماست که با بایدن همکاری می‌کند، گفت: بایدن قصد دارد دو کار را انجام دهد؛ در گام اول نشان دهد که دونالد ترامپ مسوول فاجعه‌ای است که در رویکرد خود با چین به بار آورده است. به گفته سالیوان اکنون یک شکاف عظیم بین چین و امریکا ایجاد شده و دولت عملکرد بسیار ضعیفی را از خود به نمایش گذاشته است. همچنین بایدن می‌خواهد در قدم بعدی رویکرد خود نسبت به چین را ارایه دهد. گفتنی است سالیوان ازجمله نزدیکان بایدن در دوره معاون اولی او به شمار می‌آید و در عالی‌ترین سطوح سیاست خارجی امریکا نیز حضور داشته است. سالیوان همچنین استدلال کرد که ترامپ با تضعیف روابط ایالات متحده با متحدین سنتی و کاهش نفوذ امریکا در نهادهای بین‌المللی عملا در حال کمک به چین است.

سالیوان همچنین درخصوص جنگ تجاری عنوان کرد که امریکا در این جنگ ضمن اینکه منافع اندکی به دست آورده، هزینه‌های قابل‌توجهی را نیز پرداخت کرده است. او گفت: این خوب است که رییس‌جمهور بخواهد چین را تحت فشار قرار دهد تا چین رفتار خود را تغییر دهد، اما شما با فشارهایی که وارد می‌کنید، قضاوت نمی‌شوید بلکه با تغییراتی که ایجاد می‌کنید مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت.

در حال حاضر چین تبدیل به یکی از اصلی‌ترین موضوعات انتخابات 3 نوامبر شده است. ترامپ هم‌اکنون به این نتیجه رسیده که به جای نشستن پشت میز مذاکره با چینی‌ها باید وارد رویارویی با پکن شود تا در انتخابات موفق‌تر عمل کند مگر اینکه امتیازی قابل‌توجه از سوی چینی‌ها دریافت کند. البته دونالد ترامپ مدعی است که جو بایدن بهترین گزینه برای چینی‌هاست، چراکه اندازه او نسبت به چینی‌ها سخت نمی‌گیرد. ترامپ به تازگی در نامه‌ای به هواداران بایدن او را کاندیدای دوست‌ داشتنی چین نامیده است. سارا متیوز، سخنگوی کمپین ترامپ به نوعی بایدن را متهم کرد که او طی 4 دهه حضور در سیاست امریکا، حمایت‌های زیادی از چین انجام داده است. او افزود: رییس‌جمهور ترامپ همواره چین را برای اقدامات خود پاسخگو می‌کند اما به سادگی نمی‌توان به بایدن اطمینان کرد که در برابر چین به نفع منافع امریکا بجنگد.

ترامپ طی هفته‌های اخیر انتقادات خود را نسبت به پکن افزایش داده و آنها را به وضع تعرفه جدید روی کالاهای چینی تهدید کرده است. مقام‌های دولت امریکا نیز به دنبال اقدامات تلافی‌جویانه در مورد شیوع این بیماری هستند. براساس نظرسنجی که مرکز تحقیقات پیو در ماه مارس انجام داد، نظر منفی نسبت به چین در میان امریکایی‌های بالای 15 سال روز به روز افزایش یافته و به بالاترین سطح طی دهه‌های اخیر رسیده است. گفتنی است دوسوم افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند دیدگاه منفی به چین داشتند و گفته می‌شود دولت ترامپ در سیر منفی شدن این دیدگاه به ‌شدت نقش داشته است. البته باید این واقعیت را پذیرفت که ترامپ به جای یارکشی و محدود کردن چین از طرق مختلف به دنبال رویارویی مستقیم با چین است و هنوز این سیاست به نتیجه ملموسی نرسیده اما ترامپ امیدوار است که با رویکرد ضدچینی هواداران بیشتری به خود جذب کند.

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود