تدابیر وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

تدابیر وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا

  • ۷۵۱

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی گفت: اطمینان داریم که با به کارگیری نظام شبکه بهداشت می‌توانیم الگوی خوبی برای مقابله با کرونا به جهان ارائه کنیم.

«محمد آسایی اردکانی» روز پنجشنبه در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد درباره استفاده از سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه برای غربالگری و مقابله با کرونا افزود: سرعت بیماری بسیار بالا بوده و شاید کشورهای اروپایی در این زمینه غافلگیر شده باشند. نمی‌خواهم بگویم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ما از کشورهای اروپایی بهتر است، اما نمی‌توانیم این سیستم را با ایتالیا مقایسه کنیم و باید بگوییم سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه ایران بسیار بالاتر از برخی از کشورهاست. با این حال نحوه چیدمان ما به سبکی بود که شهر و روستا به طور عادلانه از آن برخوردار شوند.

وی ادامه داد: اینجا باید از بهورزان در خانه بهداشت و مراقبان سلامت و ماماها تشکر کنیم. این افراد در یک ماه گذشته خدمات بسیار ارزنده‌ای را ارائه کرده‌اند.

آسایی بیان کرد: هر مراقبت سلامت در شهرها ۲ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش دارد و با تماس تلفنی از حال خانواده‌ها با خبر شده‌اند. این تماس‌ها برای افزایش انگیزه عمومی جهت پیشگیری از بیماری و بیماریابی فعال انجام شده است. یافتن ناقلان سالم و افرادی که مشکوک هستند و به دلایلی مراجعه نکرده‌اند هم مورد پیگیری قرار گرفته‌اند و به خانواده‌ها مشاوره داده شده است. به طور مثال در زنجان با تست‌هایی که در مراکز بهداشتی انجام شده، حدود ۲۰ درصد از اطرافیان بیمار که از بیماری خود خبر نداشتند تحت درمان قرار گرفتند. اگر این افراد در منزل می‌ماندند امکان داشت جان خود را از دست بدهند.

مشاور وزیر بهداشت گفت: کشورهایی مثل سنگاپور و کره جنوبی و ژاپن از سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه به درستی استفاده کرده‌اند. در فرانسه و انگلستان شاید سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه متفاوت باشد. در انگلستان هم به مردم توصیه شده در خانه بمانند و تماس بگیرند تا پزشک و پرستار مراجعه کند. در جاهایی که به صورت هماهنگ بین بخش بهداشت و درمان عمل نشود و سیستم ارجاع به خوبی اجرایی نشود، قطعا دچار چالش خواهیم بود.

 

غربالگری اتباع خارجی

آسایی گفت: از ابتدای تشخیص بیماری در کشور، اقدامات ایمنی در مناطق مرزی هوایی و زمینی به کار برده شد. تعداد بسیار زیادی زائر پاکستانی و افغان از مرزهای شرقی داشتیم که قرنطینه‌هایی در دو طرف مرز برای این افراد ایجاد و غربالگری آغاز شد. چه افرادی که از طرف پاکستان به طرف ایران می‌آمدند و چه افغانستانی‌هایی که در ایران زیارت کرده بودند در مرزها غربالگری شدند. موارد مشکوک و مثبت در قرنطینه‌ها بستری شده و سایر موارد به کشور خود بر می‌گشتند. وقتی این افراد وارد افغانستان و پاکستان می‌شدند هم غربالگری می‌شدند و تا ۱۴ روز مورد پیگیری قرار می‌گرفتند.

وی ادامه داد: در وزارت بهداشت به طور مرتب با وزارت‌های بهداشت افغانستان و پاکستان در ارتباط بودیم تا مشکلی ایجاد نشود.

 

همکاری وزارت بهداشت و امور خارجه

آسایی گفت: دفتر روابط بین الملل وزارت بهداشت همکاری خوبی با وزارت خارجه و سفارتخانه ها دارد. تاکنون ۳ جلسه با سفارتخانه‌ها داشتیم و اعضای سفارتخانه‌ها در جریان برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با کرونا قرار گرفته‌اند و این موضوع باعث شد نگرانی آنها کاهش پیدا کند. این موضوع باعث همکاری‌های علمی و تامین و تجهیز وسایل مورد نیاز هم شد.

 

استفاده از تجربه علمی سایر کشورها

رییس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا اظهار کرد: همچنین با تجربه سایر کشورها نیز استفاده کردیم. مقاله‌ها و تحقیقاتی که در روند مقابله با کرونا مطرح شده بود نیز جمع آوری شد و در اختیار اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار گرفت. با توجه به تجربه دو ماهه ایران، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و تجربه خود را به زودی ترجمه می‌کنیم و در اختیار سایر کشورها قرار خواهیم داد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، تجربه‌های ایران برای بسیاری از کشورها قابل استفاده خواهد بود.

آسایی ادامه داد: هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که پزشکان و نیروهای خود را در اختیار سایر کشورها قرار بدهیم. سازمان جهانی بهداشت در بازدید خود از ایران اعلام کردند که ایران می‌تواند با استفاده از تجربه خود به سایر کشورها نیز کمک کند. تجربه‌های ایران در حال حاضر می‌تواند ثبت شود و در اختیار سایر کشورها قرار بگیرد.

 

تعویق در اجرای طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت

وی بیان کرد: طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» به دلیل بروز بیماری کرونا به تعویق افتاد و ای کاش این طرح را در تمام کشور داشتیم. یعنی از هر خانه یک سفیر سلامت داشتیم تا در خانه تمام موازین بهداشتی را رعایت می‌کرد و رابطی بین حوزه سلامت و خانه بود. این اقدام در شهرهای قزوین، سمنان و کاشان اجرا شده است.

 

محافظت از نیروهای درمان در شرایط کرونا

مشاور وزیر بهداشت گفت: محافظت از نیروی انسانی در دستورالعمل همه کشورها وجود دارد. یکی از موارد بسیار مهم به جز محافظت، ارتقای علمی و توجه به نیروی انسانی است. تعداد فوت و ابتلای نیروهای درمانی در سایر کشورها متفاوت است. حتی در آمریکا از کیسه زباله به جای گان برای محافظت استفاده می‌شود. قطعا تمام کشورها تعدادی مرگ و میر در نیروی انسانی دارند، اما آمار و ارقام مشخصی برای مقایسه در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای نیروی انسانی که ۸ ساعت کار می‌کند باید تدبیرهایی اندیشیده شود تا استراحت کند و بتوانیم نیروی کافی برای مقابله با بیماری داشته باشیم.

 

راهکارهای کشورهای آسیایی برای مقابله با کرونا

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی گفت: برنامه‌ای داریم که تجربه کشورهای مختلف را جمع آوری کرده و اقدامات موثر برای کاهش بیماری و درمان سریع کووید ۱۹ را در اختیار وزیر بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار بدهیم. تاکنون چندین نسخه از تجربه‌ها جمع آوری شده است.

وی ادامه داد: در چین، کشف سریع و گزارش دهی سریع و ایزوله کردن سریع و درمان فوری در راس برنامه‌های اجرایی قرار گرفت. حمایت از سیستم اجرایی در چین به صورت موثر و هماهنگ و همزمان با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از اهمیت خاصی برخوردار بود. البته در چین، طب سنتی هم بسیار رایج است. طب سنتی را با طب مدرن در این کشور هماهنگ کردند.

آسایی افزود: در مورد نیروی انسانی هم از سایر استان‌ها استفاده کردند و ۴۲ هزار نیروی پزشکی و پیراپزشکی در عرض ۴۵ روز در اختیار گرفته شد و ۹ هزار تخت بیمارستانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایجاد کردند. برنامه پیگیری و غربالگری و قرنطینه و ردیابی افرادی که مبتلایان نزدیک بودند را انجام دادند. کیت‌های تشخیصی در این کشور در عرض ۱۶ روز به تولید انبوه رسید.

وی ادامه داد: کره جنوبی از جمله کشورهایی بود که توجه به سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه داشت و با غربالگری به موقع و با بهره گیری ارتباط مراقبت‌های بهداشتی اولیه و بیمارستان‌ها اجرایی کرد. بیماران در کره جنوبی گروه بندی شدند. این گروه بندی شدن برای مردم معنی و مفهوم خاصی ندارد، اما ممکن است کمی زجرآور باشد. بیمارانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند، اگر کمبود ونتیلاتور باشد، به آنها اولویت داده نمی‌شود. مشارکت مردم در کره جنوبی بسیار مهم بود و همه اخبار با مردم به اشتراک گذاشته می‌شد و عدالت در دسترسی به تست‌ها در کره جنوبی مورد توجه قرار گرفت.

آسایی اظهار کرد: در سنگاپور ۶۸۳ مورد مثبت گزارش شد. ۹۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی در این کشور ایجاد و ۳۹ هزار تست انجام شد. همچنین نرم افزاری درست شد که بیماران وقتی از بیمارستان مرخص شده و بیماری همچنان با آنها بود، در منزل وضعیت خود را گزارش می‌کردند. حتی اگر از منزل خارج می‌شدند هم مسئولان از طریق نرم افزار متوجه می‌شدند. مدیریت بیمارستان‌های خصوصی هم در سنگاپور مورد توجه قرار گرفت.

 

موارد مرگ در کشورهای مدیترانه شرقی درست گزارش نمی‌شود

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی اظهار کرد: ارتباط بین مرزها و افراد اگر کنترل نشود، قطعا دود آن به چشم دیگران خواهد رفت. در نتیجه کشورها باید به هم کمک کنند و نقاط ضعف کشورهای همسایه سنجیده شده و در موقع مناسب هر نوع کمکی انجام شود. یعنی قرار نیست خیال ما راحت باشد که اگر بیماری در ایران یا کویت کنترل شده، بیماری تا ابد کنترل شده است.

وی ادامه داد: حدود ۵۷ هزار مورد مثبت در ۲۱ کشور منطقه وجود دارد و ۳ هزار و ۲۵۳ مرگ اتفاق افتاده که اکثر آن از ایران گزارش شده است. حالا آیا نظام بهداشت و درمان ما از سایر کشورها ضعیف‌تر است؟ قطعا این طور نیست. جایگاه ما نسبت به کشورهای همسایه بالاتر است. در عراق گفته شده ۵۰ مرگ یا در لبنان ۱۲ مرگ اتفاق افتاده یا لیبی هیچ مرگی نداشته است. آیا می‌توان گفت کشوری که سال‌هاست در جنگ و نا به سامانی داخلی به سر می‌برد، از ویروس کرونا عاری باشد؟ یا اطلاع رسانی آنها مشکل دارد یا تعداد موارد مخفی می‌شود.

آسایی بیان کرد: یکی از مسائلی که امروز مطرح می‌شود این است که نظام اطلاعاتی کشورهای مدیترانه شرقی باید دگرگون شود و موارد واقعی به صورت شفاف شناخته شده و کشورها الزام داشته باشند تا تعداد ابتلا و مرگ را گزارش بدهند.

 

فاصله گذاری اجتماعی در بسیاری از کشورها اجرا شده است

وی اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی یا فیزیکی در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی مثل چین و ژاپن و سنگاپوراجرا شده است. ممکن است در کشوری با شدت بیشتر و در کشوری با شدت کمتری اجرا شده باشد. این دستورالعمل‌ها در بازه‌های زمانی مختلف ممکن است تغییر کند. زیرا خدمات و مدیریت بر اساس روند بیماری و فعل و انفعالات ویروس ساماندهی می‌شود. اگر این کار در کشور دیگری به شکل متفاوتی اجرا می‌شود، یا ساختار آن کشور با دستورالعمل سازگار نیست یا استانداردها متفاوت است.

رییس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا اظهار کرد: صحبت‌هایی در زمینه اولین مورد ابتلا مطرح می‌شود که این موضوع فقط ثمره سیاسی دارد. ما هم مدعی هستیم که اولین مورد از ووهان چین آمده است، اما این لطمه‌ای به چین نمی‌زند. در نتیجه نباید در اخبار روی این موارد تاکید کنیم. به هر حال بیماری در همه کشورها وجود دارد و فرقی ندارد ویروس از کجا آمده است.

 

اینستکس پاسخگوی هزینه‌های ایران برای مقابله با کرونا نیست

مشاور وزیر بهداشت گفت: قطعا سیستم اینستکس پاسخگوی هزینه‌ها و برنامه‌های مقابله با کرونا در ایران نخواهد بود. در عین حال که مسئولیت جمع آوری مقالات علمی از سایر کشورها را دارم، مسئولیت مستندسازی را هم دارم. اگر جدول اعتبارات و هزینه ایران برای کرونا را بررسی کنیم، هرچند بسیاری از این هزینه‌ها مثل زمانی که خبرنگاران می‌گذارند، ضرر و زیان سیستم بهداشتی و درمانی کشور، عقب افتادن عمل‌های جراحی و موارد دیگر قابل بررسی و مقایسه نیست. در نتیجه میزان سرمایه گذاری کشور بسیار بیشتر از آن چیزی است که از طریق اینستکس گشایش ارزی می‌شود.

وی ادامه داد: مساله کرونا، انسانی و حقوق بشری است و قطعا تحریم‌ها باید به سرعت برداشته شود.

 

آماده بازگشت ایرانیان خارج از کشور با رعایت موازین بهداشتی هستیم

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌ها مبنی بر بازگشت ایرانی خارج از کشور با توجه به شیوع کرونا در کشورهای اروپایی گفت: در مورد بازگشت اتباع ایرانی، در بهمن‌ ماه عده‌ای دانشجوی ایرانی ساکن در چین با درخواست خودشان به ایران بازگشتند و ۲ هفته در قرنطینه بودند و از آنها پرستاری شد. اخیرا سفیر ایران در ایتالیا هم درخواست مشابهی دارد که عین سازوکاری که برای دانشجویان ایران در ووهان در نظر گرفته شد، با انجام تست و سفر در شرایط مخصوص و قرار گرفتن در قرنطینه انجام خواهد شد. این آمادگی برای بازگشت ایرانیانی که در خارج از کشور هستند وجود دارد که روابط بین الملل وزارت بهداشت با وزارت امور خارجه هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.

 

مرزها بسته است

مشاور وزیر بهداشت اظهار کرد: کارشناسان بهداشتی ۱۰ روز است که از قاهره می‌خواهند به ایران بیایند و منتظر پرواز هستند و این در شرایطی است که مرزهای زمینی بسته است و تردد هم با موازین بهداشتی انجام می‌شود.

 

اثربخشی غربالگری کرونا

آسایی گفت: طرح غربالگری کرونا نه تنها رضایت ایران را خواهد داشت، بلکه روشی برای بسیاری از کشورها خواهد بود. این بیماری باید جدی گرفته شود. برخی افراد سهل انگاری کرده و به این موضوع توجه نمی‌کنند. غربالگری فعال اولا خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا مراقب علائم باشند و ثانیا افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند هم بیشتر مراقبت می‌کنند. از طرفی وقتی افراد می‌بینند نظام سلامت کشور نگران افراد است، دل بستگی انسان‌ها بیشتر می‌شود. همچنین برخی ناقلان سالم هستند و خودشان مشکلی ندارند، اما علائمی را در سایر افراد به وجود آورده‌اند. در نتیجه با این غربالگری نتایج خوبی کسب می‌کنیم.

 

بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از ایران

رییس کمیته مستندسازی مقابله با کرونا اضافه کرد: از دوم تا یازدهم مارس گروهی از سازمان جهانی بهداشت از ایران بازدید کردند و گزارش خود را به ما دادند. در زمینه مدیریت و بهره‌وری برای آنها بسیار حائز اهمیت بود که جلسات ستاد ملی با حضور فعال رییس جمهوری و سایر اعضای هیات دولت انجام شود. ساختار بسیار قوی نظام سلامت و نیروهای مسلح که به کمک وزارت بهداشت آمد برای آنها بسیار حائز اهمیت بود. در مساله درمان، اختصاص بیمارستان خاص یا تخت‌های خاصی از بیمارستان‌ها که به کرونا اختصاص داده شده بود و تجارب بالینی از بیمارستان‌های مختلف، نشست‌های مختلف با گروه‌های مختلف بسیار مهم بود.

 

انجام آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی

آسایی در پاسخ به سوالی درباره انجام آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: ۳۳ آزمایشگاه در بخش خصوصی در زمینه کرونا فعال بوده و آزمایش انجام می‌دهند. در حال حاضر از کیت‌های اهدایی و کیت‌هایی که خریداری کردیم استفاده می‌شود و به تمام این آزمایشگاه‌ها داده می‌شود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود