تاریخچه پرسپولیس :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

تاریخچه پرسپولیس

  • ۷۶۶

تیمی که امروز با نام پرسپولیس شناخته می‌شود ریشه‌اش به حدود ۸۰ سال پیش باز می‌گردد.

در سال‌های ابتدایی دهه ۲۰ شمسی باشگاهی به نام شاهین به دست مرحوم عباس اکرامی تاسیس شد. مردی که او را به درستی پدر باشگاه‌داری نوین ایران می‌دانند. مرحوم اکرامی که در سال ۱۳۱۵ مدرک کارشناسی خود را در رشته‌های فلسفه، فیزیک، شیمی و علوم تربیتی از دانشسرای عالی دریافت کرد. او همزمان و به سبب دلبستگی که به ورزش داشت در تیمی به نام «جم» فوتبال بازی می‌کرد.

باشگاه شاهین

باشگاه شاهین در تیرماه سال ۱۳۲۱ شمسی آغاز به کار کرد و برای نخستین بار این باشگاه فوتبال را به صورت نوشتاری و با تهیه جزوه‌های آموزشی به علاقمندان خود یاد داد. از طرف دیگر باشگاه پرسپولیس در سال ۱۳۴۲ به دست علی عبده و توسط شرکت «سی.آر.سی» تشکیل شد. این باشگاه ابتدا در رشته بولینگ فعالیت می‌کرد اما یک تیم فوتبال در دست دوم تهران هم تاسیس شد تا پرسپولیس در فوتبال هم تیم‌داری کند. در آن سال‌ها رقابت اصلی در فوتبال بین باشگاه‌های شاهین و تاج بود اما به دلیل محبوبیت زیاد باشگاه شاهین در میان عامه مردم و با دستور مقامات حکومت پهلوی در نهایت باشگاه شاهین منحل شد. بعد از انحلال باشگاه شاهین و با هماهنگی های صورت گرفته بیشتر بازیکنان این باشگاه به تیم پرسپولیس پیوستند تا فوتبال و پرسپولیس گره زیادی به وجود بیاید بعد از آن با هدایت مرحوم دهداری تیم پرسپولیس توانست به بالاترین لیگ فوتبال ایران راه پیدا کند.

پرسپولیس و روایت سرخ شدن

پیراهن تیم پرسپولیس در ابتدا برگرفته از پیراهن شاهین، سفید بود اما آلن راجرز انگلیسی که علاقه بسیار زیادی به رنگ قرمز داشت پیشنهاد داد که پیراهن پرسپولیس همانند پیراهن‌های آرسنال با رنگ قرمز و آستین‌های سفید تهیه شود. این در حالی است که دکتر اکرامی هم از هواداران باشگاه آرسنال انگلیس بود و پیشنهاد مربی تیم خود را خیلی زود پذیرفت. این موضوع باعث شد تا پرسپولیس از سال ۵۰ به بعد تماماً رنگ‌ پیراهنش سرخ شود. در سال ۴۷ رنگ‌ لباس دوم پرسپولیس مشکی بود اما آلن راجرز با الگو برداری از باشگاه آرسنال، پیراهن پرسپولیس را قرمز و سفید کرد که این رنگ هنوز هم هم رنگ اول پیراهن پرسپولیس به حساب می‌آید.

افتخار حضور در آسیا

بعد از رسیدن به قهرمانی در مسابقات سراسری، تیم پرسپولیس توانست به جام باشگاه‌های آسیا صعود کند تا به عنوان نخستین نماینده ایران حضور در این رقابت‌ها را تجربه نماید. این مسئله باعث محبوبیت و شهرت بسیار زیاد پرسپولیس شد به طوری که هواداران این تیم نسبت به سایر تیم ها افزایش زیادی پیدا کرد.

دلیل کوچ پرسپولیسی‌ها به پیکان

از طرف دیگر در سال ۱۳۴۸ محمود خیامی که آن زمان مدیر کارخانه ایران ناسیونال بود تصمیم گرفت برای تبلیغ خودروی پیکان از بازیکنان مشهور و مطرح تیم شاهین که آن زمان به پرسپولیس رفته بودند استفاده کند. پس از توافقی که میان خیامی و عبدو شکل گرفت بازیکنان پرسپولیس به جز محمود خردبین راهی باشگاه پیکان شدند و با این تیم در همان سال موفق شدند به قهرمانی برسند.

پرسپولیس که بعد از کوچ بازیکنانش به پیکان از بازیکنان گمنام و جوان تشکیل شده بود در مسابقات تهران به مقام یازدهمی رسید. پس از این موضوع بازیکنان پرسپولیس که به پیکان رفته بودند دوباره پیراهن سرخ پرسپولیس را به تن کردند تا این تیم بار دیگر قدرت خود را به دست بیاورد. در آن سال‌ها که با جای خالی باشگاه شاهین، تیم پرسپولیس توانسته بود میان مردم هواداران زیادی برای خود دست و پا کند موفق شد در سال ۱۳۵۰ به مقام قهرمانی دومین دوره جام منطقه‌ای برسد.

پرسپولیس تنها تیم حرفه‌ای ایران

در همین سال‌ها بود که آلن راجرز مربی مشهور انگلیسی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت. در آن سال‌ها که فوتبال به شکل امروزی نبود علی عبدو اعلام کرد که باشگاه پرسپولیس یک باشگاه حرفه‌ای است و بازیکنانش فقط در مسابقات حرفه‌ای شرکت خواهند کرد. آن دوران که داشتن ورزشگاه اختصاصی برای خیلی از باشگاه‌های مطرح چیزی شبیه خواب و رویا بود باشگاه پرسپولیس در ورزشگاه اختصاصی خود به نام ورزشگاه آپادانا تمرین می‌کرد. در همان دوران تیم‌های مطرحی همچون منچستریونایتد، چلسی، سائوپائولو و... برای بازی دوستانه به تهران آمدند و با پرسپولیس رقابت کردند.

قهرمانی‌های متعدد پرسپولیس در ایران

مسابقات جام تخت جمشید از سال ۱۳۵۲ آغاز شد و در ۵ دوره ای که عمر این مسابقات طول کشید پرسپولیس توانست دو بار قهرمان و سه بار نایب قهرمان شود تا یکی از پر افتخار ترین تیم‌های تاریخ فوتبال نام بگیرد. پس از سال ۵۷ و شکل‌گیری انقلاب شکوهمند اسلامی، فوتبال در کشورمان هم همانند سایر پدیده‌های اجتماعی در کشورمان تحت تأثیر قرار گرفت، به طوری که حتی لیگ کشوری فوتبال منحل شد و نام بسیاری از تیم‌ها مورد تغییر قرار گرفت. در این گیر و دار نام‌های مختلفی هم برای تیم پرسپولیس در نظر گرفته شد.

تغییر نام پرسپولیس و پیروزی شدن

در ابتدا قرار بود تیم پرسپولیس با نام مجموعه ورزشی شهید چمران در مسابقات حاضر شود. سپس نام آزادی روی نام پرسپولیس قرار گرفت اما در نهایت در ۲۷ بهمن سال ۱۳۶۵ نام باشگاه پرسپولیس به پیروزی تغییر پیدا کرد. این در حالی است که هواداران و رسانه‌ها همواره نام این تیم را پرسپولیس می‌دانستند و کمتر از کلمه پیروزی برای این تیم استفاده می‌شد.

با این همه چیزی از قدرت پرسپولیس کم نشد و این تیم در مسابقات متعددی که با نام شهدای کشورمان برگزار می‌شد توانست قهرمانی های متوالی را برای خود کسب کند. در آن سال‌ها پرسپولیس فقط در جام باشگاهی تهران شرکت می‌کرد و در ۱۰ دوره برگزاری این رقابت‌ها در دهه شصت، هفت بار قهرمان و دو بار نایب قهرمان شد تا همانند جام تخت جمشید پر افتخارترین تیم این مسابقات لقب بگیرد.

ادامه روند قهرمانی‌های پرشمار در دهه هفتاد

بعد از گذر از این سال‌ها تیم پرسپولیس که انبوهی از بهترین‌های فوتبال کشور را در اختیار داشت توانست قهرمان جام حذفی تهران، جام باشگاه های تهران و جام حذفی ایران شود تا در یک سال سه جام مهم را به دست بیاورد. روند صعودی تیم پرسپولیس در دهه ۷۰ هم ادامه داشت و این دهه یکی از دهه‌های پر افتخار در تاریخ سرخ پرسپولیس به حساب می آید. تیم پرسپولیس در ابتدای این دهه با تک گل محمد حسن انصاری فرد در فینال جام در جام باشگاه‌های آسیا موفق شد قهرمان آسیا شود و در ده دوره‌ای که در جام آزادگان حاضر شد موفق شد ۴ بار قهرمانی و سه بار نایب قهرمانی این رقابت‌ها را به نام خود ثبت کند. در این دهه بازیکنان پرسپولیس موفق شدند سه بار عنوان سومی جام باشگاه‌های آسیا را هم به دست بیاورند و دو بار هم قهرمان جام حذفی کشور شوند.

دهه هشتاد دهه پرتلاطم برای پرسپولیس

در دهه هشتاد اما پرسپولیس روزهای پر تلاطمی را داشت. این تیم در اولین دوره لیگ برتر فوتبال توانست ۷ خرداد سال ۸۱ قهرمانی را جشن بگیرد. پس از آن پرسپولیس در سال‌های بعد عملکرد خوبی در لیگ برتر نداشت. با این همه سرخپوشان پایتخت در لیگ سال ۱۳۸۶ و در یک ماراتن نفس‌گیر برای دومین بار قهرمانی لیگ برتر را با برد در لحظات آخر مقابل سپاهان در این دهه جشن گرفتند.

دهه نود و بازگشت پرسپولیس دوران طلایی

در دهه ۹۰ اما یک بار دیگر باشگاه پرسپولیس به روزهای اوج خود بازگشت و همراه با برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات خود سه قهرمانی متوالی لیگ برتر، سه قهرمانی متوالی سوپرکاپ و یک قهرمانی جام حذفی را کسب کرد تا از این حیث رکورد جدیدی را در فوتبال کشورمان از خود به جای بگذارد. حالا پرسپولیس با یحیی گل‌محمدی سرمربی جدید خود این شانس را خواهد داشت تا برای چهارمین سال متوالی قهرمان لیگ برتر شود و برگ زرین دیگری را به تاریخ پر از افتخار پرسپولیس اضافه کند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود