غذاهای عید نوروز در کشورهای مختلف :: ZIBAKENAR

مجله اینترنتی زیباکناری

غذاهای عید نوروز در کشورهای مختلف

  • ۵۱۳

عید نوروز با تمام زیبایی هایش که به ارمغان می آورد در برخی از کشورهای دنیا با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. برخی از این کشورها فرهنگ مشترکی با کشورمان ایران دارند فرهنگ هایی از قبیل خانه تکانی، تهیه لباس نو، چیدن سفره هفت سین و....

 

در این میان فرهنگ غذایی هم به نوبه خود در هر کدام از کشورها جایگاه ویژه ای پیدا می‌کند و مردم کشورهای مختلف که اهمیت بسیار بالایی به عید نوروز می دهند با تهیه و پخت غذاهای سنتی سعی در ماندگار کردن جشن های نوروز خود می کنند. چنانچه در این بخش از آشپزخانه نمناک ما را همراهی نمایید می‌توانید با غذاهای مخصوص عید نوروز در کشورهای مختلف دیگر آشنا شوید.

 

افغانستان

مردم افغانستان با رسیدن عید نوروز با برگزاری یک مراسم خاص از صبح تا عصر اقدام به پختن سمنو می کنند و شما می توانید در این ایام شاهد سمنو در تمام سفره های مردم افغانستان باشید. کلوچه، سبزی پلو و هفت میوه از سایر خوراکی های خاص افغان ها در نوروز می باشد.

 

آذربایجان

با فرا رسیدن نوروز روز در آذربایجان نیز رسم پختن و سرو سمنو رونق می گیرد چرا که از مهم ترین آداب آذربایجانی ها در این ایام است. آنها سمنو را نشانه برکت می دانند و معتقدند حتی اگر برای زنان باردار آن را تعارف کنند خداوند آنها را صاحب اولاد می کند.

 

تاجیکستان

مردم تاجیکستان در عید نوروز غذاها و شیرینی های خاص و معطر نوروزی تدارک می بینند و در برنامه هر خانواده یک نوع غذای تاجیکی دیده می شود و البته مهمترین غذایی که مختص مردم تاجیکستان می‌باشد «باج» نام دارد. مردم این کشور با دعوت از اقوام و آشنایان خود این غذای پرطمطراق را که با کله پاچه گوسفند و گندم پخته میشود بر سر سفره هایشان می آورند.

 

قزاقستان

قزاقستانی های پرتلاش و خونگرم نیز عید نوروز را با به جا آوردن آداب و رسوم سنتی به شکل باشکوهی برگزار می کنند و علاوه بر خانه تکانی ها و برنامه های دیگر در عید نوروز اقدام به پختن غذایی به نام «اویقی آشار» می کنند و جالب است بعد از پختن این غذا آن را به فرد مورد علاقه خود تعارف می کنند و در ازای آن یک هدیه مثل عطر، شانه یا آینه از آن دریافت می کنند.

 

آلبانی

با شروع بهار جشن آلبانی ها نیز برای نوروز آغاز می شود. آنها معمولاً در این ایام بر مزار گذشتگان خود رفته و برنامه های مذهبی خود را اجرا می کنند. در این ایام آلبانی ها استفاده از گوشت سفید بوقلمون وعده های غذایی بسیار خوشمزه ای میپزند.

 

قرقیزستان

قرقیزستان نیز از آن دسته کشورهایی میباشد که اهمیت زیادی به برگزاری آداب و رسوم عید نوروز قائل است. مردم این کشور غذاهای مشهور قرقیزی مثل «دبش پارماق» و «مانته برسک» درست می کنند. البته یک غذای افسانه‌ای دیگری هم به نام (کوجه سومولوک) دارند که آن هم نیز جزو غذاهای عید نوروز برای آنها به شمار می رود.

 

ترکمنستان

مردم ترکمنستان غذاهای خاص و متنوعی در عید نوروز طبخ می کنند. سمنی یا سمنو و نوروز بامه از عمده ترین غذاهایی هستند که در بین مردم این کشور رایج است و در ایام عید نوروز از طرفداران زیادی برخوردار می باشد.

 

سین کیانگ چین

ساکنان سین کیانگ چین با ترکیبی از گندم و جو نیم دانه و ساقه های گندم به همراه گوشت یک آش خوشمزه به نام «چوچورا» طبخ می‌کنند و به استقبال نوروز می روند این یکی از سنت های دیرینه این منطقه می باشد.

 

ازبکستان

ازبکستانی ها هم با اجرای یک سری از برنامه های نوروزی مثل کاشتن نهال و تمیزکاری و پاکیزه کردن محیط پیرامون خود این عید باستانی را به خوبی هرچه تمام جشن می گیرند. در این میان به واسطه فرهنگ غذایی این کشور پختن و چشیدن سمنو که یکی از خوراک های خوشمزه ازبکستان به شمار می رود اجرا می شود. جالب است بدانید که ازبک ها بعضی مواقع داخل سمنو سنگریزه میریزند و معتقدند این سنگریزه ها نشان دهنده مشکلاتی است که در زندگی با آنها مواجه هستند.

 

کردستان عراق

مردم کردنشین عراق با فرا رسیدن عید نوروز آداب و رسوم خاص خود را از طبخ غذا های مخصوص گرفته تا مراسم‌های جذاب این عید بزرگ را جشن می گیرند. «گیپه» و «بروش» یا بلغور گندم از جمله غذاهایی هستند که کردنشینان عراق به واسطه آغاز سال نو آن ها را تهیه می کنند و به استقبال میهمانان خود می روند.

 

ترکیه

مردم ترکیه مثل تمام کشورهایی که عید نوروز را جشن می گیرند با اجرای مراسم ها و برنامه های مختلف این عید بزرگ باستانی را در کنار یکدیگر گرامی می دارند. نخود فرنگی بو داده، نانهای کماج، آب نبات، شیرینی و غذای مخصوص ترکیه در عید نوروز زینت بخش سفره های مردم این کشور می باشد.

 

تانزانیا

در تانزانیا مردم در خانه یکی از افراد خانواده جمع شده و همگی با هم غذای مخصوصی به نام وارمیسلی و همینطور شیرینی های خوشمزه و گاهی اوقات مرغ می پزند و همگی با هم یک روز به یاد ماندنی در کنار هم سپری می کنند.

 

پاکستان

مردم پاکستان در ادامه برنامه های نوروزی که اجرا می کنند به مناسبت فرارسیدن سال نو اقدام به پختن خوراکی های شیرینی همچون شکم پاره، سوهان حلوا، گلاب حامن، حلوا، شکلات، ادو، رس ملائی، برفی می کنند و مورد استقبال بسیاری از مردم پاکستان قرار می‌گیرد.

 

هندوستان

از غذاهای مورد علاقه نوروزی که بسیاری از هندوستانی ها در عید نوروز درست می کنند فالوده است که با ترکیبی از شیر و گلاب درست می شود. غذای معروف «راوا» یکی دیگر از غذاهایی است که شباهت زیادی به حلوا دارد و از شیر و شکر درست میشود. ماهی نادور و مرغ و شلغم از دیگر غذاهای پرطرفدار مردم هند در ایام نوروز است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

اجاره ویلا در زیباکنار

اجاره ویلا سوئیت و هتل در زیباکنار 

شبی 400 تومان تا 4 میلیون تومان 

موقعیت مکانی عالی 

کنار ساحل و امکانات متفاوت 

جهت مشاوره - هماهنگی و رزرو با ما تماس بگیرید

☎️  09112696859 محسن سعیدپور

ورود